Stage: Social-media marketing bij Ouwehands Dierenpark
15-03-2021
In de periode dat ik stage heb gelopen bij Ouwehand heb ik geleerd dat elke werkdag anders is. Als ik mijn werkzaamheden in een zin zou omschrijven klinkt het als: ‘Het bedenken, voorbereiden, vastleggen, bewerken en inplannen en monitoren van media uitingen die gedeeld worden via verschillende social-media kanalen.
Hier onder volgteen wat uitgebreidere lijst van mijn werkzaamheden.
– Dagelijkse community management
– Liken en opvragen “user generated content” (content van bezoekers)
– Fotografie en video’s maken in het park
– Het maken van social posts voor verschillende kanalen
– Social posts inplannen voor verschillende kanalen
– Bijhouden en uitvoeren Trello bord
– Kleurplaten wedstrijd bijhouden/hosten
– Foto van de maand bijhouden/hosten
– Mededelingen plaatsen op Korma (planningsysteem voor personeel)
Uiteraard heb ik los van mijn regulieren werkzaamheden nog een aantal losstaande projecten uitgevoerd zoals bijvoorbeeld een social analyse. Hier heb ik me meer gefocust op het uitvoeren van onderzoek en toepassen van verschillende onderzoek methodes.
In de volgende pagina’s zal ik wat dieper ingaan op de belangrijkste producten die ik heb ontwikkeld en het proces hiervan. Ook reflecteer ik kort wat voor invloed datheeft gehad op mijn competenties en persoonlijke leerdoelen.
De opdracht luidt als volgt: Interactie aangaan met de volgers.
Vragen beantwoorden, reageren op reacties en samenwerkingen vastleggen met influencers en fotografen.
Na het uitvoeren van onderzoek herformuleer ik de opdracht als volgt:
Ontwikkel een persoonlijkheid voor Ouwehand door middel van te spreken in hun tone of voice.
Reageer op klachten en wek sympathie op. Gebruik de CM om content te verzamelen van bezoekers en monitor de geplaatste content.
De opdracht luidt als volgt: betrek de volgers door middel van quizjes en polls te introduceren waarin we men meer leren over dieren. Probeer hierbij altijd een link te maken met bijvoorbeeld de natuurlijke leefomgeving, om meer diepgang te geven dan ‘een ijsbeer weegt zoveel kilo’. Ook kan je aankaarten hoe het dier leeft bij ons in de dierentuin.
Na het uitvoeren van onderzoek naar het onderwerp herformuleer ik de opdracht als volgt: Gebruik de unieke feiten over het zeepaardje en zijn leefomgeving voor een interactieve quiz op Instragram story’s.
Zoals u hier onder kunt zien maken we bepaalde schermen ook op zonder tekst. De bedoeling hiervan is om een quiz sticker aan te maken op Instagram. Op deze manier krijgen de mensen die deelnemen direct feedback op het antwoord dat ze invullen.
Ouwehand heeft mij uitgedaagd om zelf een format te bedenken die aansluit op het quiz format dat ik hiervoor heb omschreven. Hiervoor heb ik eerst onderzoek gedaan om op ideeën te komen. Ook heb ik de social analyse meegenomen in het brainstormen naar nieuwe ideeën
Ouwehand heeft mij uitgedaagd om zelf een format te bedenken die aansluit op het quizormat dat ik hiervoor heb omschreven. Hiervoor heb ik eerst onderzoek gedaan om op ideeën te komen. Ook heb ik de social analyse meegenomen in het brainstormen naar nieuwe ideeën.
Na het uitvoeren van onderzoek herformuleer ik de opdracht als volgt: Betrek de volgers door middel van een interactief concept wat ingezet kan worden op Instagram story’s.
Vervolgens ben ik gaan kijken welk idee ik het leukst vond om uit te werken en het meest haalbaar is. Hieruit is gekomen het format: Wat kies jij? – dierenkrachten.
In dit format kunnen onze volgers een keuze maken uit twee dieren krachten. Dit sluit aan op de nieuwe huisstijl (die eind van het jaar live gaat) van Ouwehand: ‘krachten en prachten van de natuur’. Wanneer volgers een keuze maken via een pol krijgen ze direct feedback. De volgers kunnen namelijk zien hoeveel % dit antwoord is gekozen.
De opdracht luidt als volgt: gebruik foto’s waarin dieren verstopt zitten. Aan de volgers de taak om het dier op te sporen.
Elke story met zoekplaatje volgen we op met een story waarin de dieren worden uitgelicht.
Mijn beste foto’s
Het maken van eigen content is een van de leukste dingen die ik heb gedaan op deze stage. Hier zijn mijn stagebegeleider en ik afgelopen 6 maanden bij alle belangrijke gebeurtenissen geweest. Voornamelijk bij persmomenten heb ik foto’s gemaakt en filmde mijn stagebegeleider. Na het maken van foto’s is het belangrijk om deze eerst te exporteren in Lightroom. Door het versterken van bepaalde kleuren maak je de foto net iets meer sprekend. Vervolgens moeten de foto’s kritisch uitgezocht worden en opgeslagen in de juiste map op de schijf. De camera moet geformatteerd worden en de accu’s aan de lader
Mijn persoonlijke interesse ligt bij het werken met bewegende beelden. Bewegende beelden deden het ook beter op social media dan foto’s. Ik vond het altijd erg leuk om video’s te bewerken voor social media. Uiteraard heb ik ook zelf mogen filmen en dit vervolgens mogen bewerken, posten en monitoren.
Bij het editen van een filmpje moest ik net zoals met alle andere uitingen rekening houden met een aantal dingen. Voor welk platform was het bedoeld, wat wilden we overbrengen met de video, en hoe hou je de aandacht van de kijker vast? Welke formats en templates heb ik hier voor nodig?


















