Immersive Design
15-03-2021
In deze onderbouwing zijn de belangrijkste take outs te vinden van een immersive ontwerpproces door studenten van de Hogeschool Utrecht. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een driedimensionale audio concept, en uitgewerkt in 2D stereo audio. Het prototype is ontwikkeld met de boodschap “leef in het moment en wees niet bang voor wat er komt.” Een korte synopsis luidt als volgt:
Iedereen zit wel eens vast in zijn eigen wereld. En van tijd tot tijd is het juist ontzettend fijn om je even terug te trekken in je eigen hoofd. Soms is het heel erg stil en rustig daarboven. Maar soms is het rumoerig en kan het ook vol zitten met allerlei gedachtes. En zijn al die gedachtes dan wel van jou? En wat als het te veel wordt?
In deze immersive experience wordt het contrast in het hoofd weergeven als een zwarte kubus waarin de leegte je kan overvallen en de onrust toeslaat.
Debriefing
Het verzoek van de opdrachtgever is om een ervaring te ontwerpen die ervoor zorgt dat de studenten met veel enthousiasme en motivatie het nieuwe blok instappen. Het moet een goed voorbeeld te zijn van een immersive experience. Het ontwerp dient als een kennismaking met Immersive Design en het hoort een gevoel van nieuwsgierigheid op te wekken naar de materie zoals technologie en storytelling. Ook is het van belang dat het groepsgevoel hierbij toeneemt.
Doel
● Het ontwerp is een goed voorbeeld van een immersive experience en legt uit wat immersive experience inhoudt
● Studenten willen uit zichzelf meer leren over Immersive design en nemen hiervoor eigen verantwoordelijkheid
● Het ontwerp dient een gevoel van ‘niets is te gek’ over te brengen aan de studenten. Zodat ze zich comfortabel voelen bij het experimenteren.
● Het ontwerp brengt studenten en hun medestudenten samen.
Doelgroep
Nederlandse studenten die in hun derde of vierde studiejaar CMD zitten en de cursus Immersive Design gaan volgen. Gemiddeld zitten er 25 studenten in een klas. De achtergronden van de studenten zijn verschillend sommige zijn al bekend met elkaar, anderen niet.
Beeld van de doelgroep
Leeftijd:
Gemiddeld 20 t/m 24
Woonachtig:
Voornamelijk op kamers, soms bij ouders.
Levensfasen:
Het leven ontdekken, zichzelf ontdekken, beroepskeuzes maken, genieten van het jongvolwassen leven.
Knelpunten:
Corona druk, prestatiedruk, stress, onzekerheden, sociale druk, geldproblemen, faalangst.
Domein
Onze werkzaamheden vallen binnen het domein cultuur, media en publicatie omdat we in elke uiting de media op een manier nodig zullen hebben. De opdrachtgever, de Hogeschool Utrecht, bevindt zich in het domein van educatie en onderwijs. Hierbinnen hebben wij een concept ontwikkeld dat zich richt op mindfulness en valt daarmee binnen het domein van gezondheid.
Definitieve concept: Zoek de hoogste leegte, bewaar de diepste stilte
Bij het uiteindelijke concept, dat zijn oorsprong vindt in het Taoïsme, gaat het om het rust vinden in jezelf. Mensen zijn van nature oordelend en strevend, het is belangrijk om dit wat meer los te laten. Daarom proberen we dat aan de studenten mee te geven met ons verhaal, zodat zij met een fris gevoel de cursus kunnen starten.
|
ENTICE / EXCITEMENT |
Vanuit de HU wordt een pakketje naar de student gestuurd twee weken voor aanvang van de cursus. In dit pakket zit een opgevouwen zwarte blinddoek en een handgeschreven postcard met op de voorkant de titel van het concept: Zoek de hoogste leegte, bewaar de diepste stilte Aan de achterzijde van de postcard staat de boodschap: “Iedereen zit wel eens vast in zijn eigen wereld. En van tijd tot tijd is het juist ontzettend fijn om je even terug te trekken in je eigen hoofd. Soms is het heel erg stil en rustig daarboven. Maar soms is het rumoerig en kan het ook vol zitten met allerlei gedachtes. En zijn al die gedachtes dan wel van jou? En wat als het te veel word?” |
|
ENTER (ENTRY) |
Vervolgens ontvangt de student een week van te voren een mail vanuit de cursuscoördinator. Hierin staat het volgende: “Ga naar een ruimte waar je alleen bent en je prettig voelt, bijvoorbeeld je slaapkamer. Zorg ervoor dat je telefoon en andere apparatuur zich niet in de kamer bevinden of uit staan. Maak de ruimte wat donkerder en ga lekker zitten of liggen. Zet de blinddoek en koptelefoon op.” Deze tekst wordt opgevolgd door een link naar een website. Op de website is een donkere kamer met een aftelklok te zien en wordt er op de achtergrond een ambient sound afgespeeld. De klok telt af naar een specifieke datum, tijdstip 20:00 uur. Wanneer de teller op nul staat is er de mogelijkheid om het filmpje af te spelen met de audio. |
|
ENGAGE |
De student beluisterd het audioverhaal. |
|
EXIT |
Het audioverhaal eindigt met een korte stilte, en het geluid van pen en papier. Er wordt iets opgeschreven. “Adem in, adem uit, vind innerlijke rust.. over 10 weken ben ik…” De schrijfopdracht met de brief aan jezelf wordt naar voren gehaald in de cursus. Het audioverhaal krijgt een follow-up in de vorm van een mail waarin duidelijk wordt gemaakt wat er precies van de studenten verwacht wordt. Deze brief moeten de studenten naar zichzelf, maar dan 10 weken in de toekomst schrijven. Naar de Kick-Off nemen ze deze mee en leveren ze hem in. Hierdoor willen we binnen het thema mentale gezondheid inspelen op het onderlinge vertrouwen en het groepsgevoel om een spannend en kwetsbaar stukje van jezelf te zetten op papier en die toe te vertrouwen aan de docenten. En vertrouwen dat anderen daar ook voorzichtig mee om zullen gaan. Daarnaast is het een opdracht die de hele groep uitvoert en speelt daarom in het op het groepsgevoel |
|
EXTENT |
De studenten krijgen de opdracht in de laatste week van de periode een brief aan henzelf, maar dan 10 weken terug te schrijven. Hierna krijgen ze de brief die ze aan het begin van de periode hebben geschreven terug wat een aantal goede inzichten en mooie momenten op gaat leveren. Tegelijkertijd is de brief ook een fysiek item die hen doet denken aan het begin van de cursus en de ervaring die ze toen hadden. Hetzelfde voor de blinddoek en handgeschreven postcard die zij aan het begin van de cursus ontvangen hebben. |
Zoek de hoogste leegte, bewaar de diepste stilte
Medium
De studenten ontvangen de zwarte a5 doos thuis via de post. Het eerste wat ze zien als ze het pakket openmaken is de postcard waar de titel van het concept op staat. Op de achterkant van de postcard staat de synopsis. Verder in de doos ligt een kussen met daarop de zwarte blinddoek. We hebben ervoor gekozen de blinddoek op een kussentje te presenteren om hem uit te lichten en extra bijzonder te maken.
Toepassing theorie en technieken
In de opbouw van ons verhaal hebben wij gebruik gemaakt van de Hero’s Journey van Joseph Campbell.
De held in het verhaal legt een reis af waarin het verschillende obstakels tegenkomt. Deze obstakels spelen zich intern af en worden veroorzaakt door verschillende externe factoren zoals prestatiedruk, onzekerheid en sociale druk (Campbell, 2014).
Het verhaal begint met de call to adventure. De hoofdpersoon in het verhaal valt in een witte ruimte en lijkt hier niet uit te kunnen komen. De witte ruimte is het metafoor voor wat er zich afspeelt in het hoofd van de
hoofdpersoon. De hoofdpersoon wordt geconfronteerd met haar obstakels (Crossing the threshold)
wanneer ze erachter komt dat ze niet uit de zwarte ruimte kan ontsnappen, wordt ze overvallen door de leegte. Deze spanning wordt opgebouwd in het verhaal door afwisseling van stilte en galmende geluiden. Trails en failure ontstaan wanneer verschillende stemmen de hoofdpersoon overvallen en ze deze uit pure paniek probeert weg te schreeuwen. Ze valt flauw, wanneer ze daarna op staat in de stilte wordt de aandacht getrokken naar het geluid van een stromend beekje. Daar aangekomen ‘ontmoet’ de hoofdpersoon haar helper in de vorm van een gedaante. Of de stem van de gedaante zich afspeelt in het hoofd van de hoofdpersoon of een externe stem is, is aan de luisteraar om zelf in te vullen. De helper zit op zijn gemak gitaar te spelen. De hoofdpersoon probeert dit ook, maar het lukt niet trails en failure. De stem geeft de hoofdpersoon wijze lessen die niet meteen begrepen worden, hier vindt een ontwikkeling plaats (growth new skill). Vervolgens verdwijnt de stem weer en keert de leegte en eenzaamheid terug. Opnieuw voelt ze de eenzaamheid en komen de stemmen terug maar lijken nu heftiger dan eerst, ze weerkaatsten tegen de muren en komen op de hoofdpersoon af. Ze herinnert zich de wijze woorden van de gedaante en verlegt haar focus op de stem van de gedaante. Door haar ademhaling onder controle te krijgen komt ze in een meditatieve sfeer waarbij ze haar eigen rust heeft gevonden, Finally changes.
Tijdstip van luisteren
We hebben met ons concept gekozen voor een specifieke tijd van luisteren, namelijk 20:00 uur in de avond. ‘S Avonds ben je al wat vermoeider waardoor emoties eerder getriggerd worden. Denk aan piekeren wanneer je in bed ligt. Dit tijdstip is dan ook een tijd waarop veel mensen wel iets aan het doen zijn, klaar zitten voor hun favoriete programma, of een drankje op het terras. En jij, zit thuis je schoolopdracht te doen. (Gezondheidenco, 2020)
Vormen van immersie
Binnen onze immersieve ervaring hebben wij ingespeeld op verschillende immersieve aspecten. Allereerst is de omgeving van de luisteraar van grote invloed op de beleving van de ervaring. We hebben ervoor gekozen de luisteraar de opdracht te geven om een plek uit te zoeken waar de persoon op zijn gemak is, bijvoorbeeld in de slaapkamer op bed. Hiervoor is gekozen omdat het belangrijk is dat de persoon de ervaring beleeft in een voor hem of haar veilige omgeving. De ervaring kan als angstig ervaren worden en de omgeving kan op deze manier als veilige basis aanvoelen. Er komen een aantal schrikmomenten in het verhaal terug en daardoor valt deze binnen perceptual immersion.
Vervolgens hebben wij de fictieve wereld vormgegeven met de inzet van World Building. Dit is al te zien in de entrance waarbij de luisteraar een donkere kamer voor zich ziet. Vervolgens heeft de luisteraar een blinddoek om en koptelefoon op wat onze invloed op de visualisatie beperkt tot de audio. In de audio is gewerkt met verschillende omgevingsgeluiden waardoor er een wereld geschetst wordt. Door de luisteraar voor de start van het audioverhaal al te primen met de donkere kamer is de kans groot dat de luisteraar zich hier gedurende het audioverhaal bevindt.
De luisteraar van het verhaal zal zich kunnen identificeren met de hoofdpersoon omdat het verhaal dicht bij de belevingswereld van de luisteraar ligt (Spatial immersion). De hoofdpersoon heeft de leeftijd van de doelgroep en uit onderzoek blijkt dat de doelgroep dezelfde uitdagingen tegenkomt als de hoofdpersoon in het audioverhaal, voornamelijk prestatiedruk en onzekerheden. Dit zorgt voor een hechting met de hoofdpersoon, zelfs in zo grote mate dat de luisteraar het gevoel kan hebben de hoofdpersoon in het verhaal zelf te zijn (Emotional immersion). De spanning loopt op en komt op een hoogtepunt wanneer de hoofdpersoon het van paniek uitschreeuwt. Er valt een stilte. Hierdoor ontstaat temporal immersion waarbij we de luisteraar benieuwd maken naar wat er verder gaat gebeuren. Het is een soort cliffhanger die na een paar seconde tot een ontknoping komt.
In een toekomstige uitwerking van ons prototype zal gefocust worden op system immersion. Hierbij zal de inzet van het systeem, driedimensionale audio, voor meer onderdompeling in de fictieve wereld zal zorgen (Wolf, 2012).